• Overig Wed, Apr 11, 2018

    Je blogbericht schrijven op basis van een goed zoektermenonderzoek is een goede start voor een succesvol artikel. Je wilt graag dat je blogbericht bovenaan de zoekresultaten verschijnt, want de meeste mensen kijken niet verder dan de eerste pagina. De oplossing hiervoor is zoekmachine optimalisatie (SEO, Search Engine Optimization) en dat begint bij een goed zoektermenonderzoek.

    Wanneer je de juiste zoektermen aanhaalt in je blogbericht zal deze hoger in de zoekresultaten komen te staan. Je kunt het meest behulpzame of interessante blogbericht schrijven dat er bestaat, maar als niemand het kan vinden zal het nooit worden gelezen. Lees verder over de voordelen en tips voor een goed zoektermenonderzoek.

     

    Het nut van zoektermenonderzoek

    Wil je hoog in de zoekresultaten van een zoekmachine verschijnen, is het van belang dat je blogbericht is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Een goed zoektermenonderzoek is hierbij onmisbaar. Maar wat is nou het nut van een goed zoektermenonderzoek? Dat is simpel. Wanneer je zoekt naar een bepaald onderwerp wil je graag alleen artikelen zien die hieraan gerelateerd zijn. Je wilt dat een zoekmachine in jouw artikel herkent dat je over spelcomputers schrijft en jouw artikel naar boven brengt wanneer iemand zoekt op: moet ik een PS4 of Xbox One kopen. Dit kun je doen door middel van het gebruiken van de juiste zoektermen. Want door het gebruiken van de juiste zoektermen, begrijpt de zoekmachine waar jouw blogbericht over gaat en kan hij het aan de juiste personen tonen.

     

    Hoe doe je zoektermenonderzoek

    Belangrijk bij zoektermenonderzoek is dat de je in kaart brengt of een zoekterm überhaupt wel gebruikt wordt. Aan de andere kant is het ook van belang om na te gaan of een zoekterm niet al te veel gebruikt is en de concurrentie dus te groot is. Dus schrijf je jouw blogbericht op basis van een goed zoektermenonderzoek.

    Er zijn een hoop verschillende manieren om zoektermenonderzoek uit te voeren. Je kunt bijvoorbeeld zoektermen of zoekwoorden onderzoek gratis doen of de hulp inschakelen van een betaalde tool. Het verschil tussen zoektermen en zoekwoorden zit trouwens in de lengte. Met zoekwoord bedoelt men meestal één zoekwoord, waar een zoekterm uit meerdere woorden kan bestaan. Hieronder worden een aantal gratis manieren om zoektermenonderzoek uit te voeren uitgelegd.

     

    •     Gebruik je eigen verstand

    Stel je doet onderzoek als je bijvoorbeeld over een spelcomputer wilt schrijven. Je wilt schrijven over de verschillen tussen de PS4 en Xbox one. Om te beginnen bedenk je zelf een aantal zoekwoorden die je zou gebruiken zoals: verschillen PS4 en Xbox One en gameconsoles vergelijken. Onderschat nooit de waarde van je eigen ideeën. Jij schrijft immers het artikel en weet welke woorden je erin kan verwerken om op gevonden te worden!

     

    •     Vrienden/kennissen/familie

    Stel je hebt een korte lijst met woorden en je loopt vast. Je weet zeker dat er nog meer te bedenken valt. De volgende stap is het inschakelen van je vrienden en familie. Zij denken misschien net even anders en geven je nog een aantal opties waar je nog niet aan hebt gedacht.

     

    •     Zoekmachine suggesties

    Je kunt de zoekmachine zelf om suggesties  vragen. Wanneer je een zoekterm in Google typt, krijg je onderaan altijd een aantal suggesties. Deze zijn gratis en geven weer op welke termen men zoekt naar jouw onderwerp. Zo vind je onderaan de zoekresultaten pagina voor verschillen PS4 en Xbox One bijvoorbeeld:

     

    •     Google trends

    Je hebt ondertussen misschien al een veel te grote lijst met zoektermen die je mogelijk in je artikel kunt verwerken. Tijd om te schrappen dus! Je kunt de zoektermen die je hebt gevonden in google trends invoeren om te bepalen wat het zoekvolume is geweest in de afgelopen periode. Je kunt dit op tijdsperiode en land filteren.

     

    •     Aantal zoekresultaten (concurrentie)

    In google trends heb je kunnen zien hoe vaak er de afgelopen tijd naar een bepaalde zoekterm is gezocht. Niet minder van belang is het in kaart brengen van de concurrentie van je zoekterm. Het is belangrijk om te overwegen of je kiest voor zoektermen met meer of minder concurrentie, of misschien een combinatie van beide. Een snelle en gratis manier om je concurrentie per zoekterm  in kaart te brengen is gewoon eens te kijken naar het aantal resultaten dat je krijgt.

    Zoals je ziet zijn er dus een aantal gratis manieren waar je gebruik van kunt maken om in de organische zoekresultaten te verschijnen. Je schrijft je een blogbericht omdat je wilt dat het gelezen wordt. En een belangrijk onderdeel hiervan is de voorbereiding: het zoektermenonderzoek. Het is niet alleen van belang om de juiste zoektermen te bedenken. Je moet ook bekijken of er wel mensen zijn die hierop zoeken en misschien nog belangrijker: in kaart brengen of er niet juist té veel mensen op zoeken. Door het uitvoeren van een goede zoektermen of zoekwoorden analyse, heb jij de eerste stap naar een succesvol blogbericht gezet!

    Posted by suzan @ 6:29 pm for Overig |

    Sorry, the comment form is closed at this time.

Sponsors

June 2018
M T W T F S S
« May    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930